Fråga:
... Nd8 mot ... Nb8 i Bogo-indianen
user1205901 - Reinstate Monica
2020-08-09 12:27:16 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Min fråga avser linjer som i allmänhet täcks av Avrukh (2015). Avrukh förklarar dock inte det fenomen som jag märkte i följande rader. Dessa rader klassas som Bogo-indianer, men jag har behållit den katalanska flyttningsordningen som Avrukh föredrar.

  [FEN "..."] 1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. g3 Bb4 + 4. Bd2 Qe7 5. Nf3 Nc6 6. Nc3 Bxc3 7. Bxc3 Ne4 8. Rc1 d6 9. d5 Nxc3 10. Rxc3  

Här av 271 spel i min databas finns 160 med 10 ... Nb8 och 106 med 10 ... Nd8.

  [FEN "..."] 1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. g3 Bb4 + 4. Bd2 Qe7 5. Nf3 Nc6 6. Nc3 Bxc3 7. Bxc3 Ne4 8. Rc1 OO 9. Bg2 d6 10. d5  

Här ute av 768 spel finns 264 med 10 ... Nd8 och 69 med 10 ... Nb8. Det mest populära draget (434 spel) är dock 10 ... Nxc3, vilket leder oss till följande position

  [FEN "..."] 1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. g3 Bb4 + 4. Bd2 Qe7 5. Nf3 Nc6 6. Nc3 Bxc3 7. Bxc3 Ne4 8. Rc1 OO 9. Bg2 d6 10. d5 Nxc3 11. Rxc3  

Nu finns det 535 spel, varav 370 går 11 ... Nb8 och 146 går 11 ... Nd8.

Varför finns det en tydlig preferens för ... Nb8 i det första och tredje positioner, och en tydlig preferens för ... Nd8 i andra position?

Avrukh, Boris (2015). Grandmaster Repertoire A1 - The Catalan . Kvalitetsschack.

Några tankar, kanske är det inte anledningen: I alla positioner kan White spela dxe6, att dra tillbaka riddaren till d8 ger Black ytterligare möjlighet att återfå med riddaren. Efter ... Nb8 White gör bäst för att klargöra den centrala situationen med dxe fxe, varefter riddaren kan återvända via Nc6 eller Nd7-f6. Om vit inte avvecklar mitten och spelar Bg2 kan svart trycka förbi med ... e5. Riddaren återvänder oftast via Nb8-a6-c5 eller Nb8-d7-c5. Även från d8 kontrollerar riddaren snyggt de ljusa kvadraterna i Blacks läger, som kan försvagas när han skjuter sina bönder framåt.
Det kan vara relaterat till om e4-riddaren är på tavlan. När det gäller ... Nb8, dxe6 följt av Nd4 är en idé som slår e4-riddaren. I fallet med ... Nd8 kunde dxe6 besvaras med ... Nxe6, förbereder sig för att trycka en vit riddare på d4. Saken är att White skulle kunna spela Nd4 om Black's riddare fortfarande är på e4 eller har bytts ut. Eftersom det fortfarande är på e4 och Nd4 spelas, kan Black alltid infoga ... Nxc3 där. Så det är oklart för mig hur saker skulle vara farligare för Black om han fortfarande har sin e4-riddare.
Dessa kommentarer kan antagligen göras till svar.
Ett svar:
friscodelrosario
2020-09-02 15:36:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Medan kungriddaren förblir på tavlan med alternativ för att flytta till c5 eller f6, .... Nb8-d7 är en överlappning.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 4.0-licensen som det distribueras under.
Loading...